Frank Krake (1968) studeerde Marketing Strategy aan de RUG. Hij publiceerde in de Verenigde Staten en schreef eerder de autobiografie De Rampondernemer (Pearson – 2013)

Na zijn studie (HEAO-CE) is hij in 1989 zijn carriere begonnen als inkoper bij Wehkamp in Zwolle. In 1994 besluit hij de andere kant van de tafel op te zoeken als commercieel directeur bij Unimeta BV. Een producent van tuinmeubilair met 300 FTE’s en een fabriek zo groot als drie voetbalvelden aan de rand van het centrum van Enschede.

Daar werkt hij zich op tot directeur/eigenaar, maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Vele rampen worden overleefd; van vuurwerkramp tot SARS en van 9/11 tot het faillissement van een toeleverancier. Daarbij spelen de (financiële) avonturen met diverse banken een belangrijke rol.

En als Unimeta dan in 2005 zelf failliet gaat, zit hij zonder werk of uitkering thuis. Maar Krake recht zijn rug en start een kop-staart bedrijf in tuinmeubelen, dat hij Bukatchi doopt. Dit bedrijf bouwt hij in zeven jaar uit naar een mini-multinational, met vestigingen in Hengelo, Nottuln (Duitsland), QingXi (China) en Cirebon (Indonesie). Waarna hij in april 2012 het bedrijf van de hand doet aan een participatiemaatschappij en zich stort op andere activiteiten.

Onderdeel van de verkooptransactie is ook het succesvolle TiTaTuinmeubelen.nl. Met dit nieuw opgezette bedrijf verrast hij in augustus 2011 voetbalminnend Nederland als hoofdsponsor van De Graafschap. En waar media-circus speelt zich af rond deze opvallende naam en vele uitzendingen op TV zijn het gevolg.

Hiermee brengt Krake zijn hieronder genoemde studie in de praktijk; ’Successful brandmanagement in SME”s”. In die tussenliggende jaren heeft hij namelijk zijn part-time studie Master of Marketing Strategy aan de Rijks Universiteit Groningen met een wetenschappelijke publicatie afgerond. In 2005 verschijnt zijn artikel in het vooraanstaande Amerikaanse wetenschappelijke tijdschrift “Journal of Product & Brand Management”, waarvoor hij een Award voor het beste artikel van dat jaar ontvangt. Over zijn ervaringen als ondernemer, failliet gaan en weer boven komen drijven, over de vele rampen die hij meemaakte en de wijze waarop hij ze overwon, schreef Krake het boek De Rampondernemer. Tevens het eerste boek ter wereld dat voorzien is van de baanbrekende Layar Augmented Reality techniek.

Krake is een veelgevraagd spreker. Hij combineert de vele facetten van het ondernemerschap op praktische wijze en met een gedegen theoretische onderbouwing, tot een inspirerend en motiverend verhaal. Met een stevige audio-visuele ondersteuning bij zijn presentaties en de nodige dosis humor.

Krake heeft inmiddels meerdere bestsellers op zijn naam staan. Hij startte zijn schrijversloopbaan met een autobiografie DE RAMPONDERNEMER (2014), over zijn turbulente jaren als ondernemer in het tuinmeubelvak. Uitgegeven door Pearson, dat meteen een week na publicatie de hele afdeling non-fictie ophief. Krake stond er alleen voor en leerde noodgedwongen het boekenvak versneld kennen.

Met MENTHOL (2016) publiceerde hij zijn eerste zelf uitgegeven boek. Een bijzonder verhaal over de eerste zwarte man buiten de Randstad, de man die Nederland leerde tandenpoetsen en trouwde met het mooiste meisje van Hengelo.

Daarna maakte hij een uitstapje naar Uitgeverij Overamstel / VI en publiceerde daar het boek ROOD BLOED (2017), over 12 jaar voorzitterschap van Joop Munsterman bij FC Twente, om daarna weer zelf als uitgever verder te gaan.

DE LAATSTE GETUIGE (2018) was het uiteindelijke resultaat van een toevallige ontmoeting met Wim Aloserij, die drie concentratiekampen en een grote scheepsramp overleefde. Het boek stond een half jaar in de bestsellerlijst en haalde alle kranten, radio- en verschillende TV programma’s. Liefst 52.000 exemplaren gingen er over de toonbank van dit indrukwekkende oorlogsverhaal van een Amsterdams straatschoffie.

Niet lang na de dood van de hoofdpersoon van dit boek raakte hij met politieagent Peter Withag in gesprek. Jaren geleden had hij Krake al eens verteld over een meisje dat mede door zijn toedoen uit de klauwen van een sekte was gered. Het verhaal intrigeerde de schrijver en leidde uiteindelijk tot een kennismaking met Hannelore.

Voor HANNELORE interviewde Frank Krake de hoofdpersoon tientallen keren. Ook sprak hij met vele direct betrokkenen in deze unieke en spraakmakende zaak, waaronder haar ouders, zus, voormalige sekteleden en de toenmalige politieagenten. Krake deed grondig archiefonderzoek in de juridische dossiers en rapporten van psychiaters, en haalde naast veel nieuwe informatie ook nooit eerder gepubliceerde foto’s over de sekte boven water.